www.hovedsteder.blogg.no is a Norway-based blog about the capitals of the world, with a focus on tourism and travel, the environment, diplomatic affairs and politics, lifestyle, culture and entertainment, food and drink. See also our travel blog at www.minbestereise.blogg.no – Contact us at [email protected]
Facebook: Hovedstederblogg
Det delvis selvstyrte britiske oversjøiske territoriet St.Helena, en av verdens mest avsidesliggende øyer der den ligger midt i det sørlige Atlanterhavet, har anlagt en topp moderne flyplass til tre milliarder kroner for å trekke til seg turister. Nå viser det seg imidlertid at de ekstreme vindforholdene i området gjør at flyplassen er altfor farlig, melder The Guardian og NRK.no
Rullebanen på Saint Helena Airport. Terminalbygningene oppe til høyre for rullebanen. Foto: sthelenaisland.info
Offisiell åpning av flyplassen skulle ha skjedd i mai, med britiske prins Edward til stede, men åpningsseremonien ble avlyst. Flyplassen har siden hatt flere landinger og avganger, men nå spøker det altså for full kommersielle drift med faste flygninger.
Jamestown. Foto: Paul Tyson / sthelenatourism.com
Det er gjort omfattende målinger av vindforholdene på flyplassområdet på Prosperous Bay Plain, i Longwood-distriktet, sørøst for hovedstaden Jamestown, og målingene har konkludert med at de raskt skiftende og kraftige vindene her, gjør at det er altfor farlig å sette i gang med kommersiell trafikk.
Innbyggerne på St.Helena er i harnisk. De har brukt store summer på å bygge hoteller, veier og annen infrastruktur, i håp om at turistene skulle strømme til med fly.
Mange reagerer sterkt på at de lokale myndighetene og den britiske staten ikke startet målingene før tre år etter at arbeidet på flyplassen startet opp.
Longwood House. Foto: sainthelenaisland.info
Den eneste forbindelsen til øya, der keiser Napoleon endte sine dager i 1821, og der plantasjehuset han bodde i, Longwood House, er St.Helenas største turistattraksjon, er postskipet Royal Mail Ship (RMS) Saint Helena, som bruker fire-fem dager på seilasen mellom Cape Town i Sør-Afrika og St.Helena.
Lokalregjeringen på St.Helena regnet med minst 30.000 turister årlig, men nå ligger det an til at postskipet fortsatt blir eneste transportmiddel til og fra øya i overskuelig framtid.
I 2011 var daværende utenriksminister William Hague fra de konservative sammen med ministeren for internasjonal utvikling Andrew Mitchell en av pådriverne for flyplassprosjektet, skriver The Guardian.
Den britiske guvernøren på St.Helena, Lisa Phillips, sier at det ikke er snakk om at Storbritannia skal hjelpe privatpersoner som har investert penger i reiselivsbransjen på øya, i påvente av at det skulle komme store mengder turister.
Hun understreker også at lokalbefolkningen har blitt advart om risikoen ved å satse penger på turismen, når forholdene ved flyplassen var så usikre.
Den lokale, folkevalgte forsamlingen på St.Helena, Legislative Council, som har 15 medlemmer, ber nå om en offentlig gransking av hele flyplassprosjektet.
– Hvem var ansvarlig for godkjenningen av rullebanen på flyplassen, uten først å gjennomføre de nødvendige testene om vindforholdene, spør Henry Lawson, leder i økonomi- og utviklingskomiteen i forsamlingen.
Også den britiske regjeringen kan nå komme til å måtte svare for seg. Lord Foulkes, Arbeiderparti-politiker i Overhuset, krever nå en høring i parlamentet om denne saken.
Prislappen på flyplassen på St.Helena er på 285 millioner britiske pund.
–
Fakta om Saint Helena:
Saint Helena er 121 km2 stor og har rundt 4000 innbyggere, hvorav vel 700 bor i hovedstaden Jamestown på nordkysten.
Hovednæringsveier er handel- og service, landbruk og fiske, og turisme. Øya eksporterer blant annen frossen og hermetisk fisk, den berømte og eksklusive St.Helena-kaffen, tunfisk, håndverksprodukter, og sist men ikke minst Tungi Spirit, et brennevin laget på cactus pear – kaktusfiken, Frimerker fra St.Helena, Ascension Island, og Tristan da Cunha er også svært populære blant samlere verden over og gir lokalregjeringen store inntekter.
St.Helena er for en stor grad selvstyrt, men utenriks- og forsvarspolitikk er Storbritannia sitt ansvar. Øya har egen, folkevalgt forsamling og regjering, eget flagg og riksvåpen, frimerker og valuta. Øverste myndighet er en guvernør utpekt av den britiske regjeringen.
Det er ingen politiske partier på St.Helena.
I vår ble øyas første kvinnelige guvernør, Lisa Phillips, tatt i ed. Hun er også guvernør for Ascenion og for Tristan da Cunha, begge disse øyene har sine egne, utpekte Administrator som lokal “regjeringssjef”, og folkevalgte øyråd.
St.Helenas turistkontor : www.sainthelenatourism.com
Frankrikes konsulat: www.domfrance.helanta.sh
–
Les hele NRK-saken her: www.nrk.no/urix/flyplass-til-tre-milliardar-er-ubrukeleg-1.13144869
Kilder: www.nrk.no, The Guardian, sainthelenaturism.com, Government of St.Helena
Se også vår første bloggpost om denne saken: http://hovedsteder.blogg.no/1463788834_sthelena.html
#Ascension #Atlanterhavet #Attraksjon #Brennevin #Britisk #By #CapeTown #Destinasjon #Ferie #Fiken #Fisk #Flagg #Fly #Flyplass #Forsvar #Frankrike #Frimerker #Guvernør #Handel #Hotell #Hovedstad #Håndverk #Infrastruktur #Jamestown #Kaffe #Kaktus #Keiser #Kommersiell #Konsulat #Landbruk #Lord #Minister #Napoleon #Parlament #Parti #Politikk #Post #Prins #Regjering #Reise #Reiseliv #Reiselyst #Reisemål #SaintHelena #StHelena #Service #Skip #Sprit #Storby #SørAfrika #Territorium #Transport #TristanDaCunha #Tunfisk #Tur #Turisme #Turist #Valuta #Vei #Vind #Øy