Åpningen av flyplass på St.Helena er utsatt

www.hovedsteder.blogg.no is a Norway-based blog about the capitals of the world, with a focus on tourism and travel, the environment, diplomatic affairs and politics, lifestyle, culture and entertainment, food and drink. See also our travel blog at www.minbestereise.blogg.no – Contact us at [email protected]

I går, 21.mai, skulle Storbritannias prins Edward, jarlen av Wessex (52), ha landet på flyplassen på den avsidesliggende, britisk-styrte øya St.Helena, sør i Atlanterhavet, midtveis mellom Angola og Brasil.

Flyet, som skulle ha tatt av fra Johannesburg i Sør-Afrika, ville være den aller første, kommersielle flyvningen til øya, der en flunkende ny flyplass, Saint Helena Airport, til 250 millioner pund – 2,5 millioner kroner, skulle offisielt åpnes av prinsen på selveste 21. mai – Saint Helena Day, det nærmeste det delvis selvstyrte territoriet kommer en egen nasjonaldag.

Rullebanen på Saint Helena Airport. Terminalbygningene oppe til høyre for rullebanen. Foto: sthelenaisland.info

Vær og vind skaper problemer

Men, slik gikk det ikke. I april ble det klart at det som er St.Helenas første flyplass, ikke kunne åpnes som planlagt, og åpningen ble utsatt på ubestemt tid.

Det viste seg at vær- og vindforholdene ved flyplassen ikke var utredet godt nok, og at vindhastighet og vindretning, ofte med brå kastevinder, måtte undersøkes nærmere.

Jamestown. Foto: Paul Tyson / sthelenatourism.com

Flyplassen, som ble påbegynt i 2012, ligger på Prosperous Bay Plain i Longwood-distriktet, sørøst for hovedstaden Jamestown. Det er det sør-afrikanske entreprenørselskapet Basil Read (Pty) Ltd. som har fått oppdraget med å bygge flyplassen.

Saint Helena Airport skulle vært åpnet for trafikk i februar i år, med offisiell åpning 21. mai. En testflyvning med en Beechcraft King Air 200 ble foretatt 15. september 2015, og 18. april i år landet en Boeing 737-800 fra Comair / British Airways. Også denne landingen gikk helt etter planen på den 1850 meter lange rullebanen.

Postskip eneste faste forbindelse 

Fram til nå er det RMS (Royal Mail Ship) Saint Helena som har stått for transport av varer, post og passasjerer til og fra St.Helena, med avganger fra Cape Town i Sør-Afrika hver tredje uke. Turen tar fem døgn, og skipet har også hatt ruter mellom Storbritannia og Ascension Island og Tristan da Cunha, to britiske territorier henholdsvis nord og sør for St.Helena, og formelt styrt av den britiske guvernøren og lokalregjeringen på St.Helena.

Øya har også en god del anløp av cruiseskip, lystfartøy og lasteskip, men antall turister har til nå vært begrenset til noen få tusen i året. 

Flyrutene er klare

Regjeringen på St.Helena er i utgangspunktet åpen for at alle flyselskap som ønsker det kan fly til øya, og slik som det ser ut nå er det følgende selskap som er aktuelle:

Det sør-afrikanske flyselskapet Comair, som flyr for British Airways får en ukentlig rute fra Lanseria International Airport i Johannesburg i Sør-Afrika. Flyvningen vil ha plass til 120 passasjerer, og turen vil ta fem timer. Det er forøvrig Lanseria som har fått oppdraget med å drifte flyplassen på St.Helena.

Comair får også en rute mellom St.Helena og Ascension Island, der mange “Saints”, som innbyggerne på St.Helena kalles, bor og jobber. Turen med en Boeing 737-800 til Wideawake Airfield på Ascension tar to timer.

Det har også vært luftet mulige ruter til Cape Town og London.

Atlantic Star – med charterflyvninger fra London Luton til St.Helena, via Banjul i Gambia 

Longwood House. Foto: sainthelenaisland.info

Keiser Napoleon på St.Helena

Etter keiser Napoleons nederlag ved Waterloo i 1815 ble han tatt av britene og fraktet til eksil på St.Helena. Her ble han installert, sammen med sitt eget lille “hoff” av medarbeidere og ansatte, i plantasjehuset Longwood House, der han bodde fra 10.desember 1815 til han døde 5.mai 1821.

Longwood House, som nå er museum, er i dag utvilsomt St.Helenas største attraksjon. Longwood ligger seks kilometer fra Jamestown, og er eid av den franske stat. Den honorære franske konsulen på øya, Michel Dancoisne- Martineu, bestyrer eiendommen.

St.Helena

Saint Helena er 121 km2 stor og har rundt 4000 innbyggere, hvorav vel 700 bor i hovedstaden Jamestown på nordkysten.

Hovednæringsveier er handel- og service, landbruk og fiske, og turisme. Øya eksporterer blant annen frossen og hermetisk fisk, den berømte og eksklusive St.Helena-kaffen, tunfisk, håndverksprodukter, og sist men ikke minst Tungi Spirit, et brennevin laget på cactus pear – kaktusfiken, Frimerker fra St.Helena, Ascension Island, og Tristan da Cunha er også svært populære blant samere verden over og gir lokalregjeringen store inntekter.

St.Helena er for en stor grad selvstyrt, men utenriks- og forsvarspolitikk er Storbritannia sitt ansvar. Øya har egen, folkevalgt forsamling og regjering, eget flagg og riksvåpen, frimerker og valuta. Øverste myndighet er en guvernør utpekt av den britiske regjeringen.

Det er ingen politiske partier på St.Helena.

Nylig ble øyas første kvinnelige guvernør, Lisa Phillips, tatt i ed. Hun er også guvernør for Ascenion og for Tristan da Cunha, begge disse øyene har sine egne, utpekte Administrator som lokal “regjeringssjef”, og folkevalgte øyråd.

Andre land som ikke har flyplass

Bare noe få land og territorier i verden er i dag uten flyplass, fem av disse ligger i Europa: Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og Vatikanstaten.

Også Palestina (flyplassen i Gaza er ødelagt og stengt), Tristan da Cunha (som administrativt ligger under St.Helena), Tokelau og Pitcairnøyene, de to siste territoriene ligger i Stillehavet, er uten flyplass.

St.Helenas turistkontor : www.sainthelenatourism.com

Frankrikes konsulat: www.domfrance.helanta.sh

Les mer om Ascension Island og hovedstaden Georgetown her: http://hovedsteder.blogg.no/1385994058_georgetown_p_ascensio.html

#Airport #Andorra #Angola #AscensionIsland #Atlanterhavet #Attraksjon #Banjul #Bay #Boeing #Brasil #Brennevin #Britisk #BritishAirways #By #CapeTown #Charter #Cruise #Day #Destinasjon #Edward #Ferie #Fiken #Fiske #Flagg #Fly #Flyplass #Flyselskap #Frankrike #Frimerker #Gambia #Gaza #Guvernør #Handel #House #Håndverk #Hovedstad #Jamestown #Jarl #Johannesburg #Kaffe #Kaktus #Keiser #Konsul #Landbruk #Liechtenstein #London #Longwood #Luftfart #Luton #Monaco #Museum #Napoleon #Nasjonaldag #Palestina #Passasjer #Pitcairn #Plantasje #Post #Prins #Regjering #Reise #Reiseliv #Reiselyst #Reisemål #SaintHelena #StHelena #SanMarino #Service #Skip #Sprit #Stillehavet #Storbritannia #SørAfrika #Tokelau #TristanDaCunha #Tunfisk #Tur #Turisme #Turist #Valuta #Vatikanstaten #Vind #Vær #Waterloo #Wessex #Yacht

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg