www.hovedsteder.blogg.no is a blog about the capitals of the world, with a focus on tourism, travel, transport, politics, diplomatic affairs, lifestyle, culture and entertainment, food and drink.
Se også vår reiseblogg / see also our travel blog at www.minbestereise.blogg.no – contact us a [email protected]
Illustrasjon: Aftenposten
-Dette er helt rått, sier Floire N. Daub, prosjektleder i Oslo Rådhus, der han jobber for “The #Scandinavian 8 million city”. Han ser nytt håp for planene om et dobbeltsporet lyntog som kan kjøre Oslo-København på under tre timer, skriver Aftenposten.no
Å jobbe med lyntog i Norge krever stayeregenskaper som en Tour de France-syklist. Løypa er omtrent like kronglete. Det er friske utforkjøringer og tunge motbakker. Mest motbakker. Akkurat nå er vel alle drømmer og visjoner om å binde sammen norske byer med lyntoglinjer slått til bakken, men ett prosjekt ligger i et lite brudd.
For drømmen om en lyntogforbindelse fra Oslo til Europa via Gøteborg og København er det fortsatt snev av håp. Fredag ble snevet kraftigere.
– Etter dette har jeg håp om at vi skal kunne ta lyntog til København i 2030. Det er ikke urealistisk, sier Daub.
Han ser et samarbeid mellom 14 kommuner og fylker i korridoren Oslo-København. En sentral oppgave er å få på plass en dobbeltsporet høyhastighetsbane hvor tog kan kjøre fra Oslo til Købenahvn på tre timers tid.
En rosa drøm som ble skjøvet inn i en uviss fremtid da togvennene i SV satt i regjeringen, mens som plutselig har rykket nærmere med bilistene i Fremskrittspartiet.
Grunnene til Daubs optimisme er at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett vil satse på tog. Blant annet vil den sette mange (alle?) kluter til for å bygge ut hele inter-city-triangelet. I Europa-sammenheng betyr det at den vil bygge moderne jernbane til Halden, ikke bare til Fredrikstad som den forrige regjering ville gjøre i første omgang. Og når du er kommet til Halden, gjenstår det bare ti kilometer til Sverige og EU.
-Med en slik bane på plass, blir pålitelig godstransport på bane et reelt alternativ. Mye gods kan flyttes fra gods fra bil til bane. Jeg tror det er har betydd mest for regjeringen å få flest mulig av de 2500 lastebilene som hver eneste dag passerer Svinesund over på bane, sier Daub.
Han har inntrykk av at svenskene har vært skuffet over lunken norsk interesse for prosjektet, og hvorfor i all verden skal de bygge modrne jernbane til grensen hvis vi på den andre siden ikke vil fortsette? Nå signaliserer den nye regjeringen slik vilje.
– Med dette vedtaket er den norske holdningen blitt en annen. Et annet forhold som nok ikke er helt uvesentlig, er at vi nå, i hvert fall frem til det svenske valget neste år, har regjeringermed samme farge på begge sider av grensen. Det kan, bokstavelig talt, gjøre kommunikasjonene bedre. Nå gjelder det å smi mens jernet er varmt og fargene de samme, sier Floire N.Daub.
#Aftenposten #Danmark #EU #Europa #Fredrikstad #Fremskrittspartiet #Gøteborg #Halden #Hovedstad #Jernbane #København #Norge #Oslo #Rådhus #Skandinavia #SV #Sverige #Svinesund #Tog #TourDeFrance #Østfold