“HOUSE OF COMMONS” VED STORTINGET BLE STENGT AV BRANNVESENET. – GALSKAP, SIER KUNSTNEREN BAK PROSJEKTET, MARIANNE HESKE

www.hovedsteder.blogg.no is a Norway-based blog about the capitals of the world, with a focus on tourism and travel, the environment, diplomatic affairs, lifestyle, culture and entertainment, food and drink. See also our travel blog at www.minbestereise.blogg.no – Contact us at [email protected]

Foto: Kulturetaten

Kunstverket av den internasjonalt anerkjente sunnmørskunstneren, er plassert foran Stortinget i Oslo. Det 150 år gamle trehuset, opprinnelig oppført i Hobøl i Østfold, ble åpnet 21. oktober og skulle etter planen være åpent for publikum til januar 2016, skriver Smp.no / Osloby.no

Men denne uka ble huset avstengt med hengelås, melder nettavisen Osloby.no.

Brann- og redningsetaten påpeker ifølge avisen at det mangler brannslokkingsutstyr, røykvarslere og vakter med nødvendig opplæring. I tillegg krever brannvesenet at det gjennomføres en risikoanalyse.

Kulturetaten opplyser at 700 personer besøker huset hver time i åpningstiden i helgene. Vi må være sikre på at disse ikke utsettes for fare, sier informasjonssjef Lars Magne Hovtun i Oslo brann- og redningsetat til avisen.

Heske selv er opprørt over stengingen.

– Dette er galskap. Det er en kunstinstallasjon, ikke et bolighus. Elektrisitet er ikke innlagt, det er ikke møbler i huset og kun første etasje er åpent for publikum. I tillegg er døren alltid åpen i åpningstiden og det er vinduer på alle veggene, sier hun.

Hun kontaktet kultureateten for å få fart på saken, og kunstverket skulle etter planen bli åpnet igjen så raskt som mulig.

Marianne Heske er født i 1946 i Ålesund, og vokste opp i bygda Tafjord på Sunnmøre. Hun regnes som den som stod bak det “første” konseptuelle kunstverk i Norge, med Prosjekt Gjerdeløa 1980.

Marianne Heske fotografert i Gjerdeløa i Taford. Foto: videokunstarkivet.org

Prosjektet bestod i at hun flyttet en liten, 250 år gammel løe fra Tafjord til Centre Pompidou i Paris, og derfra til Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden, for så å bli satt opp igjen i Tafjord nøyaktig ett år etter.

Gjerdeløa på Centre Pompidou. Foto: fineart.no 

Gjerdeløa ble nedmontert og flyttet fra sin opprinnelige plass 500 meter over havet og over et 300 meter dypt elvejuv ved hjelp av løpestreng. Deretter transporterte kunstneren den med bil fra Tafjord til Paris, så til Oslo og tilbake igjen.

Prosjektet fikk mye oppmerksomhet både fra kunstpublikum og lokalbefolkningen i Tafjord, men også fra franske tollere, som reagerte på at gamle trestokker og våt lyng skulle stilles ut i en av Frankrikes fremste kunstinstitusjoner. Kilde: Store norske leksikon / Norsk biografisk leksikon www.snl.no

#By #Ferie #Frankrike #Hobøl #Hovedstad #Kunst #Norge #Oslo #Paris #Parlament #Reise #Stortinget #Sunnmøre #Tafjord #Turisme #Østfold #Ålesund

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg