STILLEHAVSØYENES ENESTE GONDOLBANE FREMDELES UTE AV DRIFT – 32 år etter at den ble ødelagt første gang

Se også vår reiseblogg / see also our travel blog at www.minbestereise.blogg.no


Over 30 år etter at den berømte gondolbanen med storslått utsikt over havna i Amerikansk Samoas hovedstad Pago Pago ble ødelagt, er det ennå ikke klart om, og eventuelt når, banen over den populære og vakre cruise- og yachthavna i stand igjen. 

Banen er den eneste av sitt slag i Stillehavsområdet.

Frem til 1980 var banen, omtalt som både “tramway” og “cable car”, som stod ferdig i 1967, en stor turistattraksjon, og en tur høyt til værs på Mount Alava for å nyte den spektakulære utsikten og å ta bilder var et must for alle turister som besøkte byen.

Men, 17.april det året ble banen ødelagt da et fly fra US Navy ødela kabelen til banen da det fløy over havna i forbindelse med markeringen av Flag Day. Flyet krasjet etterpå inn i Rainmaker Hotel i Pago Pago.

Banen ble reparert, men stengt igjen ikke lenge etter. Ifølge Lonely Planet foreligger det planer om å reparere og gjenåpne banen, men i desember 2010 ble den ødelagt av syklonen Wilma, og falt faktisk ned i havna i Pago Pago.

Den 1,8 kilometer lange banen gikk fra Solo Hill ved landsbyen Utulei, en del av hovedstadsområdet, rundt Pago Pago Bay, og til toppen av det 490 meter høye Mount Alava, og var opprinnelig brukt til å frakte fjernsynsmaster til fjelltoppen.

The National Park Service har intensjoner om å reparere/gjenoppbygge, og drive, gondolbanen. Men, selv om midler til prosjektet kan bli vanskelig å oppdrive, kan det la seg realisere i løpet av to eller tre år, sier Doug Neighbour i National Park of American Samoa.

Det er mulig å gå til fots til Mount Alava, en tur som er svært populær blant turister.

#AmerikanskSamoa #Attraksjon #By #Cruise #Ferie #Fjell #Gondol #Hotell #Hovedstad #LonelyPlanet #Nasjonalpark #PagoPago #Reise #Samoa #Stillehavet #Syklon #Yacht

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg